نقد نظریه دکتر عبدالکریم سروش درباره وحی

بیانات حضرت علامه آیة‌الله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس‌سرّه پیرامون علم و علماء

اسرار ملکوت (جلد سوم)-روی جلد

مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه‌السلام

کسی که مدّعی وصایت از یک عارف بالله است نمی‌تواند با خودخواهی و خودمحوری و اظهار سلایق شخصیّه و اعمال غرائز شهوانی و کامجویی و کامیابی افسار گسیخته و عدم تحمّل نقد و تنبیه و طرد و رفض دیگران، پا جای پای اولیای حق بگذارد و خود را در زمره اصحاب کشف و شهود قرار دهد.

اسرار ملکوت (جلد دوم)-روی جلد

مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه‌السلام

باری فرق بین اولیای الهی با دیگران فرق بین خورشید با شب تار است، نه بین خورشید و ماه و یا بین ماه و ستارگان، آن‌ها می‌بینند و دیگران نمی‌بینند، آن‌ها لمس می‌کنند و دیگران در تخیّل و وهم به‌سر می‌برند. آنان حقیقت را با جان خود مسّ و با قلب خود مشاهده می‌کنند و دیگران تیری در شب تار می‌پرانند. آنان به حق متحقق گشته‌اند و اصالت سافته‌اند و بقیّه در اعتباریّات و تصوّرات منغمرند.

اسرار ملکوت (جلد اول)-روی جلد

مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه‌السلام

حدیث شریف عنوان بصری تحقیقاً حاوی مضامین عالیه و مبانی راقیه و مستحکم سیر و سلوک الی الله می‌باشد. بسیاری از بزرگان طریق و مربّیان نفوس، مطالعه و تدقیق و همل به آن را به شاگردان خود توضیه می‌نمودند؛ از جمله حضرت سیّد الفقهاء و المجتهدین و سیّدالاولیاء الرّبانیین، عارف نامی و فقیه صمدانی، آیة الله العظمی مرحوم حاج سیّد علی قاضی طباطبایی رضوان الله تعالی علیه بر مداومت مطالعه و عمل به مفاد آن اصراری بلیغ می‌فرمود.

از بیانات حضرت علّامه آیة الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزّکیه

گلشن اسرار: شرحی بر الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة (جلد اول: مقدمات حکمت، احوال نفس وجود)

شرحی بر الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة (جلد اول: مقدمات حکمت، احوال نفس وجود)

اگر انسان بخواهد به حقیقت همهٔ موجودات، یعنی به حقیقت هستی اطلاع پیدا کند، چاره‌ای نیست که نفس و عقل و روح او با حقیقت هستی متحد بشود و برای او وحدت عینیه پیدا بشود. فقط در این‌صورت است که انسان می‌تواند به حقیقت اشیاء اطلاع پیدا بکند. این می‌شود معنای حکمت.

تفسیر آیه نور (الله نور السموات و الارض)

معرفت به نفس یعنی

خداوند علی اعلی به ذات انسان متصل است و وجود انسان مندک و فانی در ذات پروردگار است. اگر انسان ذات خودش را به نحو اندکاک و فنا پیدا کند و به هستی خودش برسد که نیستی محض است، این نیستی محض در هستی محض پروردگار مندک شده، آن وقت به مقام هستی پروردگار می‌رسد و فنای در ذات پروردگار پیدا می‌کند.

رساله لقاءالله

برادرم، اگر در خویشتن آن اراده و همت را می‌بینی که از زمرۂ عرفا باشی و به حقیقت انسان گردی و بشری روحانی و شریک و همدم فرشتگان و دوست انبیاء باشی، کمر همت را ببند و قدم در راه شریعت بگذار و اخلاقیات و صفت بهایم را از خود دور نما و به اخلاق روحانیین متخلق کرد و به مقام حیوانات و مرتبه جمادات بسنده مکن و پا از این آب و گل فراتر بگذار؛ گامی به سوی موطن اصلیت که همان عوالم علیین و جایگاه مقربین است بردار، نفس خویش را بشناس؛ که شناخت نفس همان شناخت خداوند متعال است که در روایت نیز آمده است:
«من عرف نفسه فقد عرف ربه»؛
«هرکس خویش را بشناسد، به تحقیق پروردگار خویش را شناخته است.»

رساله مودت

تفسیر آیه قل لااسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی و نخستین قربانی حضرت زهرا و فرزندش محسن سلام الله علیهما

چشمه‌های بهشت

گزیده عیون اخبار الرضا علیه‌السلام

  • مذهبی
آموزه های معرفت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی

دعوت و درخواست، یک امر قلبی است. ما به ظاهر می‌گوئیم «اللهم انی اسئلک قضا حاجتی …» اما در ماورا این لفظ، آن دل و آن نفس است که دارد طلب می‌کند. آن نفس، ماده نیست، آن نفس دارای مراتب علّی برزخی، ملکوتی، جبروتی، لاهوتی و انمحا ذاتی در ذات پروردگار است.

از آنجایی که انسان دارای مراتب مختلفه در وجود است، خواست و طلب هر کدام از افراد هم منطبق با آن مرتبه‌ای است که با پروردگار در آن مرتبه ارتباط دارد. چون همه افراد یکسان نیستند؛ یک نفر مقدار سعه تفکراتش، تمفکرات برزخی است و در عالم تخیلات است؛ یک نفر مقدار سعه تفکراتش تفکرات ملکوتی است؛ یک نفر تفکراتش تفکرات معنا و جبروتی است؛ و یک نفر هم با سر ارتباط دارد.

از صفحه ۲۵۴ کتاب

چه بگوییم

… پس از تألیف مجموعه سه جلدی گنجینه معارف که به لطفِ خداوند موردِ استقبالِ عزیزان قرار گرفت، بنای کار بر آن بود که خوانندگان عزیز بتوانند در مدت کوتاه یک‌دقیقه، سه‌دقیقه یا پنج دقیقه که بسیار هم در زندگی امروزی بلااستفاده می‌ماند، نکته‌ای از معارف دینی و علوم اسلامی را در قالبِ ۱۱۴ موضوع مبتلی‌به و کاربردی، در ذهن مرور کرده و آن را در زندگیِ اجتماعیِ خویش به کار گیرند و در صورت امکان برای دیگران بازگو کنند. مبلّغین بزرگوار، ائمّه محترم جماعات، اساتید، معلّمین و مدیران دلسوز و بزرگوار اجتماعات علمی، مدرّسان قرآن، مجریان جلساتِ گوناگونِ مذهبی، فرهنگی و اداری و ... همه و همه از مخاطبان اصلی این کتاب بوده و این کتاب با توجّه به محتویّات ارزشمند آن - که همگی از آیاتِ الهی، روایات نورانیِ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بوده و نیز از تفاسیرِ ارزشمندِ قرآن کریم خصوصأ تفاسیر - مهمِّ نمونه، المیزان، نور، کُتُب ارزشمند شهید بزرگوار استاد مطهّری، علامه طباطبایی رحمهماالله، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه‌الله تلخیص و اقتباس شده است، - می‌تواند به عنوان کالایی ارزشمند در مناسبت‌هایِ گوناگون مورد استفاده قرار گرفته و به افراد نیز هدیه داده شود ...

بخشی از مقدمه

مبانی اخلاق در آیات و روایات (جلد اول)

اولیای الهی و به‌خصوص انبیاء، برای تبدّل اخلاق سیّئه به اخلاق حسنه در انسان مبعوث شده‌اند؛ و این بعثت به معنای حرکت از عالم حیوانیّت و عالم بهیمیّت و عالم شهوات و عوالم نفس و دنیای مادون، و صعود به عوالم ربوبی و صفاتی است که خدای متعال، خود متخلّق به این صفات است. و لهذا کسی که دارای اخلاق حسنه می‌شود، این بدین معنا است که به صفات باری تعالیٰ متّصف می‌شود، که بازگشت آن به مسئلهٔ توحید و اصل توحید است؛ و این نهایت حرکت انسان و سیر انسان خواهد بود.