اسرار ملکوت (جلد سوم)-روی جلد

مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه‌السلام

کسی که مدّعی وصایت از یک عارف بالله است نمی‌تواند با خودخواهی و خودمحوری و اظهار سلایق شخصیّه و اعمال غرائز شهوانی و کامجویی و کامیابی افسار گسیخته و عدم تحمّل نقد و تنبیه و طرد و رفض دیگران، پا جای پای اولیای حق بگذارد و خود را در زمره اصحاب کشف و شهود قرار دهد.

اسرار ملکوت (جلد دوم)-روی جلد

مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه‌السلام

باری فرق بین اولیای الهی با دیگران فرق بین خورشید با شب تار است، نه بین خورشید و ماه و یا بین ماه و ستارگان، آن‌ها می‌بینند و دیگران نمی‌بینند، آن‌ها لمس می‌کنند و دیگران در تخیّل و وهم به‌سر می‌برند. آنان حقیقت را با جان خود مسّ و با قلب خود مشاهده می‌کنند و دیگران تیری در شب تار می‌پرانند. آنان به حق متحقق گشته‌اند و اصالت سافته‌اند و بقیّه در اعتباریّات و تصوّرات منغمرند.

اسرار ملکوت (جلد اول)-روی جلد

مقدمه شرح حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه‌السلام

حدیث شریف عنوان بصری تحقیقاً حاوی مضامین عالیه و مبانی راقیه و مستحکم سیر و سلوک الی الله می‌باشد. بسیاری از بزرگان طریق و مربّیان نفوس، مطالعه و تدقیق و همل به آن را به شاگردان خود توضیه می‌نمودند؛ از جمله حضرت سیّد الفقهاء و المجتهدین و سیّدالاولیاء الرّبانیین، عارف نامی و فقیه صمدانی، آیة الله العظمی مرحوم حاج سیّد علی قاضی طباطبایی رضوان الله تعالی علیه بر مداومت مطالعه و عمل به مفاد آن اصراری بلیغ می‌فرمود.

از بیانات حضرت علّامه آیة الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزّکیه

نور ملکوت قرآن (جلد چهارم)

این از خصائص قرآن عظیم است که دعوت به علوم تجربی و تفکّر در امور مادّی و طبیعی و پدیده‌های آفاقیّه را، راه برای تکامل معنوی و رشد و ارتقاءِ شهودی و وصول به مقام عرفان انسانی برای ظهور نور مطلق و وحدت حقّه‌ی حقیقیّه‌ی ذات اقدس حقّ متعال می‌داند.

از صفحه ی ۶۸ و ۶۹ کتاب

اهم مباحث این مجلّد:

۱- دعوت قرآن به سیر در آیات آفاقی؛ و عظمت اخلاق قرآن
۲- عربیّت و اعجاز قرآن؛ و مزایای زبان عربی و لزوم تلّم به آن برای جمیع مسلمانان
۳- عظمت و اصالت قرآن کریم؛ و کیفیّت جمع‌واری قرآن و کتابت و طبع آن
۴- قاطعیّت و واسعّت قرآن عظیم
۵- غیرقاب تغییر بودن و عمومیّت قرآن مجدید؛ و تواتر در عبارات و الفاظ و قرائت قرآن

  • مذهبی
نور ملکوت قرآن (جلد سوم)

مواعظ الهی در کتاب اقدسش، نفس هیولانی و متسعدّ انسان را حرکت می‌دهد، و با سیر در راه تربیت و تعلیم، تمام استعدادها را فعیّت می‌دهد. دردهای کامنه و متراکمه در نفوس را علاج می‌کند، و بر روی زخم‌ها و جراحات غیر قبال علاج مرهم می‌نهد و شفا می‌بخشد، رحمت ظاهر و رحمت باطن را می‌کسترد و عمومیّت می‌دهد.

از صفحه ۲۷۵ کتاب

اهمّ مباحث این مجلّد:
۱- منطق قرآن، توحید خالص در جمیع شؤون است
۲- لزوم بازشگت به قرآن و احکام آن
۳- تاثیر قرآن در سیر نفوس مؤمنیت در مدارج روحی و کمالات نفسانی
۴- آداب و آثار تلاوت قرآن و لزوم تدبّر در آن
۵- ثمرهٔ قرآن، تربیت انسان کامل است

  • مذهبی
نور ملکوت قرآن (جلد دوم)

هر بشری با هر علمی و با هر تجربه‌ای قدم به میان گذارد، باید به مقام عزّ قرآن تسلیم شود؛ چون اساسش محکم و متقن است و قابل تغییر نیست. بر اصل ثبات و استقرار بیان شده، و علومش مبتنی بر حسّ و خیال نیست تا با از بین رفتن حسّ و خیال، آن هم از بین برود.

از صفحهٔ ۴۲ کتاب

اهم مباحث این مجلّد:

۱- قرآن روشن‌کنندهٔ همه چیز است و قابل نسخ نیست
۲- عظمت و تقدّم علوم اسلامی بر علوم امروزی
۳- نقد و بررسی برخی از کج فهمی‌ها از آیات کریمهٔ قرآن کریم
۴- اشکالات وارده بر نظریّهٔ بسط و قبض تئوریک شریعت: نسبیّت فهم دینی

  • مذهبی
نور ملکوت قرآن (جلد اول)

برنامه قرآن بهرتین برنامه‌ها برای وصول به بهترین آئین‌هاست. و برای تحقّق این مدعی باید یکایک قوانین و رسوم و آداب و عادات و اخلاق جامعه‌های قدیم و جدید، و ملل متمدّن و وحشی، و… را در نظر گرفت و… با آنچه در قرآن آمده است تطبیق کرد، تا مزیّت و أشرفیّت حکم قرآنی در آن موضوع روشن شود.

از صفحه ۲۷ کتاب

«نور ملکوت قرآن» از قسمت «انوارالملکوت» در چهار جلد، به بحث دربارهٔ موضوعات مختلف علوم قرآنی پرداخته و محورهای کلّی بحث در جلد اول عبارت است از:
۱- قرآن، راهنما به بهترین آئین‌هاست
۲- بررسی تطبیقی نمونه‌هائی از برنامه‌های قرآن کریم با سائر برنامه‌ها
۳- أحکام قرآن، منطبق بر حقّ، و جاودانی است
۴- عینیّت نفس ملکوتی امام با حقیقت و صراط مستقیم

  • مذهبی
گلشن اسرار: شرحی بر الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة (جلد اول: مقدمات حکمت، احوال نفس وجود)

شرحی بر الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة (جلد اول: مقدمات حکمت، احوال نفس وجود)

اگر انسان بخواهد به حقیقت همهٔ موجودات، یعنی به حقیقت هستی اطلاع پیدا کند، چاره‌ای نیست که نفس و عقل و روح او با حقیقت هستی متحد بشود و برای او وحدت عینیه پیدا بشود. فقط در این‌صورت است که انسان می‌تواند به حقیقت اشیاء اطلاع پیدا بکند. این می‌شود معنای حکمت.

آموزه های معرفت

شرح دعای ابوحمزه ثمالی

دعوت و درخواست، یک امر قلبی است. ما به ظاهر می‌گوئیم «اللهم انی اسئلک قضا حاجتی …» اما در ماورا این لفظ، آن دل و آن نفس است که دارد طلب می‌کند. آن نفس، ماده نیست، آن نفس دارای مراتب علّی برزخی، ملکوتی، جبروتی، لاهوتی و انمحا ذاتی در ذات پروردگار است.

از آنجایی که انسان دارای مراتب مختلفه در وجود است، خواست و طلب هر کدام از افراد هم منطبق با آن مرتبه‌ای است که با پروردگار در آن مرتبه ارتباط دارد. چون همه افراد یکسان نیستند؛ یک نفر مقدار سعه تفکراتش، تمفکرات برزخی است و در عالم تخیلات است؛ یک نفر مقدار سعه تفکراتش تفکرات ملکوتی است؛ یک نفر تفکراتش تفکرات معنا و جبروتی است؛ و یک نفر هم با سر ارتباط دارد.

از صفحه ۲۵۴ کتاب

چه بگوییم

… پس از تألیف مجموعه سه جلدی گنجینه معارف که به لطفِ خداوند موردِ استقبالِ عزیزان قرار گرفت، بنای کار بر آن بود که خوانندگان عزیز بتوانند در مدت کوتاه یک‌دقیقه، سه‌دقیقه یا پنج دقیقه که بسیار هم در زندگی امروزی بلااستفاده می‌ماند، نکته‌ای از معارف دینی و علوم اسلامی را در قالبِ ۱۱۴ موضوع مبتلی‌به و کاربردی، در ذهن مرور کرده و آن را در زندگیِ اجتماعیِ خویش به کار گیرند و در صورت امکان برای دیگران بازگو کنند. مبلّغین بزرگوار، ائمّه محترم جماعات، اساتید، معلّمین و مدیران دلسوز و بزرگوار اجتماعات علمی، مدرّسان قرآن، مجریان جلساتِ گوناگونِ مذهبی، فرهنگی و اداری و ... همه و همه از مخاطبان اصلی این کتاب بوده و این کتاب با توجّه به محتویّات ارزشمند آن - که همگی از آیاتِ الهی، روایات نورانیِ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بوده و نیز از تفاسیرِ ارزشمندِ قرآن کریم خصوصأ تفاسیر - مهمِّ نمونه، المیزان، نور، کُتُب ارزشمند شهید بزرگوار استاد مطهّری، علامه طباطبایی رحمهماالله، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه‌الله تلخیص و اقتباس شده است، - می‌تواند به عنوان کالایی ارزشمند در مناسبت‌هایِ گوناگون مورد استفاده قرار گرفته و به افراد نیز هدیه داده شود ...

بخشی از مقدمه

مبانی اخلاق در آیات و روایات (جلد اول)

اولیای الهی و به‌خصوص انبیاء، برای تبدّل اخلاق سیّئه به اخلاق حسنه در انسان مبعوث شده‌اند؛ و این بعثت به معنای حرکت از عالم حیوانیّت و عالم بهیمیّت و عالم شهوات و عوالم نفس و دنیای مادون، و صعود به عوالم ربوبی و صفاتی است که خدای متعال، خود متخلّق به این صفات است. و لهذا کسی که دارای اخلاق حسنه می‌شود، این بدین معنا است که به صفات باری تعالیٰ متّصف می‌شود، که بازگشت آن به مسئلهٔ توحید و اصل توحید است؛ و این نهایت حرکت انسان و سیر انسان خواهد بود.

مبانی اخلاق در آیات و روایات (جلد دوم)

(فرازی از زوایت رسول خدا در تمسّک به قرآن هنگام مواجهه با شبهات)

«اگر دیدید که فتنه‌ها از جوانب به‌سوی شما مانند پاره‌های شب تاریک حمله می‌آورند، بر شما باد که به قرآن دست بزنید؛ آن شما را کمک می‌کند، مدد می‌کند، به فکر شما نیرو می‌دهد، و کتابی است که شفاعت و کمکش در نزد پروردگار مقبول است.»

از صفحه ۷۸ کتاب